چند نوع کاغذ داریم ؟

چند نوع کاغذ داریم

چند نوع کاغذ داریم


چند نوع کاغذ داریم و هر کاغذ برای چه کاری مورد استفاده قرار میگیرد؟

اصول ساخت کاغذ در مورد انواع کاغذهایی که با ماشین تولید می شوند، یکسان است. در حالی که ویژگی های در نظر گرفته شده بر اساس نوع مصرف آن در هر موردی ممکن است متفاوت باشد، ویژگی هایی که در هر کاغذ وجود دارد، در مرحله ساخت به دست می آید. به طور کلی تمام کارخانه های کاغذسازی برای ساخت انواع خاصی از کاغذ طراحی می شوند. در یک کارخانه فقط ممکن است از خمیر مکانیکی استفاده شود و کارخانه دیگر ممکن است خمیر شیمیایی مصرف کند، بر همین اساس کاغذهای ساخته شده از خمیرهای مختلف در کارخانه های متفاوت تولید می شوند.
در بعضی از موارد یک کارخانه ممکن است فقط در ساخت یک نوع کاغذ تخصص داشته باشد (به عنوان نمونه کاغذهای گلاسه) و در کارخانه دیگر ممکن است انواع کاغذ چاپ و تحریر از مواد خام گوناگون تهیه شود.
کاغذ با کیفیت های گوناگون ساخته می شود که بستگی به نوع خمیر آن دارد و قیمت آن نیز بر همین اساس تعیین می شود. انواع بسیار گران قیمت آن مثل کاغذهای دست ساز، ورق هایی که ابعاد آن ها درست بر ابعاد استاندارد منطبق نیست، به طور جداگانه بسته بندی می شوند و به قیمت کمی ارزان تر از کاغذهای مرغوب فروخته می شوند، درحالی که در اغلب کارخانه های کاغذسازی، تولیدات ناقص را مجددا خمیر می کنند.
در بازار فعلی ایران در مورد کاغذ محدودیت های بسیاری است و تنها تعداد خاصی از انواع کاغذهای موجود در بازار عرضه می شود که این کاغذها شامل انواع کاغذهای ایرانی و خارجی با گراماژ مختلف است. در زیر انواع کاغذها به اختصار توضیح داده می شود.

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی
کاغذ یکی از کهن‌ترین متریال‌های بسته بندی قابل انعطاف می باشد. امروزه گستره‌ی وسیعی از بسته‌های تولیدات مختلف را به دلايل زیست محیطی، انعطاف پذیری، صرفه‌ی اقتصادی، محافظت و تبلیغات در برمی‌گیرد. بسته به نوع محصول مقوای مورد نظر خود را از نظر استحکام، صرفه ی اقتصادی داشتن، بهداشتی بودن، نوع عملیات تکمیلی، (طلاکوب، برجسته‌سازی، یووی و سلفون) و نوع چاپ انتخاب کرده تا محصول را با بسته بندی مناسب به بازار عرضه کنند. حال به بررسی انواع مختلف مقواها به همراه ویژگی ها و کاربرد هایشان می پردازیم : رایج ترین کاغذ و مقوا مورد استفاده در صنعت چاپ بسته بندی عبارت است‌از: کاغذ تحریر، کاغذ و مقوای گلاسه، مقوای پشت طوسی و پشت سفید، کاغذ صنعتی کرافت، کاغذ روزنامه، مقوای ایندل برد.

کاغذ تحریر (Writing Paper)
نام بین المللی این کاغذ Writing and printing paper می باشد که در ایران با نام کاغذ تحریر شناخته می‌شود. در دو نوع مختلف coated اندود شده و uncoated اندود نشده، تولید می‌شود که نوع uncoated آن در ایران عرضه می شود که می توان روی هر دو طرف آن چاپ کرد و مرکب به طرف دیگر نفوذ نمی کند. در انواع سایزهای ۱۰۰ در ۷۰ و ۶۰ در ۹۰ و گراماژهای ۵۰-۵۵-۶۰-۶۵-۷۰-۷۵-۷۵-۸۰-۱۰۰ و ۱۲۰ ارائه می‌شود.
کاربرد این کاغذ همان طور که از نام آن پیداست در صنعت چاپ و تحریر است که بیشتر برای چاپ انواع مجله و سررسید به مصرف می رسد. این کاغذ بیشتر از کشورهای اندونزی، چین ، مالزی و کره جنوبی وارد می شود و برندهای معروف در ایران شامل موریم، شینهو و کرون است .
سطح کاغذ تحریر مناسب برای نوشتن با خودکار است. به طور کلی کاغذهای تحریر را با دقت بیشتری تولید می کنند و بنابراین قیمت آن نیز نسبت به کاغذ چاپ گران تر است. کاغذ تحریر به رنگ سفید و یا در رنگ های مختلف ساخته می شود و ممکن است دارای خط و نقش معینی باشد. کیفیت و رنگ کاغذ تحریر بستگی به نوع خمیر آن دارد.
انواع کاغذهای چاپ و تحریر تولید شده از خمیر شیمیایی ، شامل انواع کاغذ ظریف پوشش دار و بدون پوشش است که معمولا حاوی مقادیر کمی خمیر مکانیکی، و یا کاملا فاقد خمیر مکانیکی بوده و ۵ تا ۲۵ درصد نیز مواد پر کننده دارد. طبق قانون تعرفه گمرکی ایالات متحده ، مقدار بیشینه خمیر مکانیکی ۱۰% است.

در این کاغذها، از خمیرهای شیمیایی چوب پهن برگان و سوزنی برگان استفاده می شوند. از مهم ترین ویژگی های این نوع کاغذ می توان به مقاومت مناسب، روشنی زیاد و قابلیت بایگانی (نگهداری دراز مدت) خوب آنها اشاره کرد. اخیرا انواع مختلفی از کاغذهای ظریف با کیفیت بالا تولید شده اند که حاوی مقادیر نسبتا بالای خمیر مکانیکی ساخته شده از صنوبر یا سپیدار هستند. انواع کاغذ تولید شده از خمیر شیمیایی، معمولا در یک فرایند کاغذ سازی قلیایی یا خنثی تولید شده و ویژگی های مقاومتی خوبی برای ورقه کاغذ فراهم می آورند. شرایط کاغذ سازی خنثی ،امکان استفاده از کربنات کلیسیم به عنوان اصلی ترین ماده پر کننده را فراهم نمود و ویژگی های بایگانی خوبی را برای کاغذ ایجاد می کند.
مقادیر زیاد مواد پر کننده و خمیر پهن برگان، موجب شکل گیری خوب کاغذ می شود. فن آوری های جدید مورد استفاده، شامل پرس کفشک دار است که موجب افزایش سرعت ماشین و افزایش درصد خشکی ورق کاغذ قبل از خشک کن می شود.همچنین اخیرا فن آوری ورق ساز شکافدار، برای شکل گیری بهتر ورق و آبگیری سریعتر از کاغذ مورد استفاده قرار گرفته است. فن آوری چند لایه سازی مواد افزودنی نیز می تواند خواص کیفیتی خوبی را در این نوع کاغذ به وجود آورد. امروزه سطح کاغذهای ظریف بدون پوشش با استفاده از انواع آهار دهنده ها، رنگ آمیزی یا آهار دهی سطحی می گردد. کاغذهای ظریف پوشش دار ، یا مستقیما رنگ آمیزی می شوند (کاغذهای با پوشش کم وزن) و یا نخست با یک آهار دهنده، پوشش ابتدایی داده شده و سپس پوشش اصلی روی آن ها قرار می گیرد.این کاغذ ها را حتی می توان سه بار پوشش دهی کرد (کاغذهای هنری). سابقا، انواع کاغذ ظریف بدون پوشش در دستگاه اتوی تعبیه شده در ماشین کاغذ (اتوی درون ماشینی)بوسیله یک یا دو جفت پرس غلطکی، اتو کاری می شدند.
فن آوری جدید به سمت اوتوزنی نرم پیش می رود. در خصوص انواع کاغذ ظریف پوشش دار، امروزه اتوزنی مقدماتی در مقایسه با اتوزنی نرم ، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. اتوزنی تکمیلی پس از اتوزنی مقدماتی انجام می شود.انواع کاغذ پرداخت شده مات ، عمدتا به طور پیوسته در ماشین کاغذ و از طریق یک ماشین اتوزنی متصل به آن و با استفاده از یک یا دو جفت پرس غلطکی نرم-نرم اتو می شوند. کاغذهای ظریف، بسته به مصرف نهایی به صورت رول ، ورقه ای و یا به هر دو شکل موجود هستند. عمدتا انواع کاغذ مورد استفاده برای تکثیر، به صورت ورقه هایی با اندازه A4 و برای تهیه پوستر در اندازه های بزرگتر موجود هستند. کاغذ مورد استفاده برای چاپ تجاری و برای تهیه فرم و فهرست ها، عمدتا به صورت رول موجود است. مشتریان کاغذ ظریف، با مشتریان کاغذ تولید شده از خمیر مکانیکی از جهاتی تفاوت اساسی دارند.
اولا، در فضای کسب و کار انواع کاغذ ظریف، تاجران از لحاظ انبار کردن کاغذ و ارائه خدمات به مشتریان نهایی، نقش مهمی دارند. ثانیا تولید کنندگان تجهیزات اداری، به طور غیر مستقیم بخش مهمی از مشتریان این گونه کاغذها را تشکیل داده و فرصت منحصر به فردی را برای محصولات جدید و توسه کیفیت آنها فراهم می آورند. معمولا تولید کنندگان تجهیزات اداری ، انواع کاغذ را آزمایش کرده و مجوز استفاده از یک نوع کاغذ مشخص را در ماشین هایشان صادر می کنند. کارشناسان این شرکتها،دائما کیفیت کاغذهای تولیدی موجود در بازار را بررسی و ارزیابی می کنند.

کاغذ و مقوای گلاسه ( کاغذ اندود شده) Coated Paper
کاغذ گلاسه یا coated paper، نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد. از نشاسته برای هموار شدن و جذب یکنواخت جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن در خمیر کاغذ استفاده می کنند. گلاسه مرغوب ترین نوع کاغذ است؛ هر چه گراماژ آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آنها بهتر است. در دو نوع مات و براق و به صورت یک رو و دو رو عرضه می شود. بیشتر برای چاپ کارهای نفیس، جلد مجلات، روزنامه، چاپ کارت ویزیت و … به مصرف می‌رسد. کاغذ گلاسه در سایز های ۱۰۰ در ۷۰ و ۶۰ در ۹۰ و سایزهای خاص و همین طور گراماژ های ۷۰-۸۰-۹۰-۱۰۰-۱۱۳-۱۱۸-۱۳۵-۱۴۸-۱۷۰-۲۰۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۰۰-۳۵۰ تولید می شود. برندهای معروف در ایران: هانسل، شینهو، موریم، نیوکرون و نویا می باشد.
کاغذ دارای پوشش گلاسه و صاف (Art paper) از بهترین نوع کاغذهای اندود شده می باشد. این نوع کاغذ از پوشش بسیار قوی برخوردار بوده و معمولا سطح آن بسیار براق و صاف است.
بهترین نوع کاغذهای گلاسه با استفاده از دو توری و با دو نوبت اندود کردن با مواد معدنی و یا خاک چینی تهیه می شوند.
عملیات گلاسه کردن به طور جداگانه پس از تولید کاغذ بر روی آن انجام می شود، مرغوبیت کاغذ گلاسه را با توجه به کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن و همچنین مواد مصرفی در اندود کردن سطح آن و مقدار پرداخت انجام شده که به وسیله نوردهای مخصوص در مرحله پایانی بر روی آن انجام می شود، درجه بندی می کنند.
اغلب کاغذهای چاپ را با استفاده از خمیر شیمیایی و با کیفیت بسیار بالا تهیه می کنند که به کاغذهای گلاسه معروف هستند.
با توجه به افزایش روزافزون نشریات رنگی، صنعت کاغذسازی توجه خاصی نسبت به تولید کاغذ گلاسه ارزان قیمت که برای چاپ افست مناسب باشد، دارد و به همین منظور از خمیر مکانیکی نیز به عنوان بخشی از خمیر مصرفی در ساخت کاغذ گلاسه استفاده می شود.
اندود کردن و پرداخت کاغذ گلاسه با روش های مختلف صورت می گیرد، که ممکن است با استفاده از تجهیزات مخصوص که بر روی ماشین کاغذسازی وجود دارد انجام شود و یا این که با استفاده از ماشین جداگانه ای صورت گیرد.
مواد پوششی یا کوتینگ (Coating) را با استفاده از نورد و تیغه های مخصوص که در موقع حرکت کاغذ رول با آن تماس پیدا می کند، انجام می دهند. ضخامت و صافی مواد به وسیله نوردها کنترل می شود و یک تیغه استیل و یا تیغه مجهز به باد، با وارد آوردن هوای تحت فشار بر روی عرض کاغذ، عمل کوتینگ را انجام می دهد.
در بعضی موارد از ترکیب هر دو روش برای گلاسه کردن کاغذ استفاده می شود. کاغذ گلاسه را نیز مثل کاغذهای معمولی با استفاده از نوردهای کلندر (Calender) در ماشین کاغذسازی و یا با استفاده از ماشین جداگانه پرداخت می کنند، که این عملیات بستگی به نوع استفاده و درجه مرغوبیت پرداخت دارد. کیفیت پرداخت کاغذ بر اساس نوع خمیر آن متفاوت است که می تواند از خمیر مکانیکی و یا شیمیایی ساخته شده باشد. از کاغذهای اندودشده، عمدتا برای چاپ مجله و دیگر موارد چاپ تصاویر رنگی و ترامه با کیفیت خوب استفاده می شود، کیفیت چاپ با این نوع کاغذ از کاغذ MF و SC بهتر است، اما قیمت آن نسبت به دو نوع ذکر شده گران تر می باشد.

کاغذ گلاسه مات (Matt coated Paper)
کاغذ اندود شده مات در سال های اخیر بسیار رایج شده است. در پوشش سطح این کاغذ از خاک چینی استفاده می کنند که باعث صافی سطح و بهبود جذب مرکب می شود، بر اساس نوع پرداخت و با مشخصاتی که توسط تولید کننده ارائه می شود، این کاغذ را با اسامی مات، ساتن، مخمل و یا ابریشم نام گذاری می کنند، که این اسامی در حقیقت اشاره به صاف بودن و نوع پوشش آن دارد.
کاغذ اندود شده مات با استفاده از مقدار زیادی خاک چینی با کربنات کلسیم، در مرحله کاغذسازی ساخته می شود. کیفیت چاپ و صافی این کاغذ بر اساس مقدار مواد پوششی مصرف شده در ساخت بدنه و سپس مرحله پرداخت آن ارزیابی می شود. کاغذ مات با وجود معروفیت آن می تواند مشکلاتی را در مرحله چاپ ایجاد کند که این مسأله در رابطه با ضعیف بودن قدرت آن در مقابل سایش است. کاغذ مات به نظر صاف و نرم است ولی در حقیقت در مقایسه با کاغذ گلاسه بسیار خشن و زبر است. به همین علت، در موقع چاپ و با قرار گرفتن دو برگ از آن بر روی یکدیگر خاصیت سایش و سمباده ای پیدا می کند که پس از خشک شدن مرکب بر روی آن باعث سایش و پدید آمدن علائم ناخواسته و مالیده شدن مرکب بر روی کاغذ می شود.
چاپ با کاغذ مات نیاز به مرکب فرموله شده مخصوص دارد، هر چند که تنها راه کاهش ریسک مالیده شدن مرکب، استفاده از ورنی مجدد در قسمت های چاپ شده است. به خصوص در مواردی که کاغذ با تنپلات سنگین و یا تصاویر ترامه رنگی چاپ شده باشد، نوعی ورنی معمولی برای چاپ افست وجود دارد که مات است و حفاظت سطح مرکب چاپی را نیز تامین می کند. از کاغذهای اندود شده (گلاسه براق و مات) برای چاپ انواع مختلف کارهای تجاری و با کیفیت بالا استفاده می شود که معمولا در آن ها از مقادیر زیادی تصاویر ترامه استفاده می شود، مثل چاپ بروشورها و کتاب و کاتالوگ با گراماژ بین ۶۰ تا ۲۰۰ گرم در متر مربع.

کاغذ بالکی یا بالک چیست ؟
كاغذبالكی نوعی کاغذ مكانيكال حجیم شده است که با توجه به ویژگی‌های خاص خود می تواند در کاربردهای مختلف جایگزین کاغذ تحریر (UnCoatedWood- free Paper) و کاغذ گلاسه (Art Coated Paper) شود. در تولید این کاغذ کيفيت خمیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت سفید
مقوایی بازیافتی با گراماژ های متفاوت که یک طرف آن سفید است، مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه های مقوا به صورت دو لايه و توسط یک لایه مرطوب دیگر به یکدیگر چسبانده می شود. از ویژگی های این نوع مقوا قابلیت چاپ بالا می باشد و بیشتر در صنایع شوینده و بهداشتی مانند انواع پودر، جعبه کفش، دستمال کاغذی جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیر دندان، مورد استفاده قرار می گیرد این نوع مقوا در انواع سایزها و گراماژهای ۲۱۰-۲۳۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۰۰-۳۵۰-۴۰۰ ارائه می شود. برندهای معروفی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند هانسول hansol، اژدها shinpoong ، ببری seha، اسبی White horse و پاندا می باشند.

کاغذ و مقوای کرافت (kraftpaper)
کاغذی با مقاومت بالا که از سولفات خمیر پالپ تهیه می شود، کاغذهای کرافت بسیار متنوعند مانند کاغذهای کرافتی که سفید نشده که برای بسته بندی استفاده می شوند تا کاغذهای کرافت سفید شده که برای تهیه کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است به کار می رود.
این نوع کاغذ معمولا با رنگ قهوه ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود و با دوام می باشد و عموما برای بسته بندی، چاپ جعبه، چاپ کارتن، پاکت و ساک دستی کرافت) بکار می‌رود. گراماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آنها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورق های ۳ لايه و ۵ لایه میسر می گردد. این نوع کاغذ مورد استفاده کارخانجات تولید ورق کارتن، تولید کنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک‌های کاغذی است، برندهای معروف کرافت عبارتند از : لی اند من (Lee And Man)، دایهان (Daehan) و Asia Paper و … می باشد.

کاغذ روزنامه (News Print)
کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می‌شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده میشود. کاغذی است که از تفاله ی چوب (فیبرهای بازیافت شده) و بدون بکارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می شود و مقاومت آن در برابر نور پائین است.
کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی‌های خام و اولیه ی بزرگ و طراحی های موقتی که با مداد ذغالی با مداد شمعی و مداد گچی انجام می شوند، استفاده می شود. کاغذ روزنامه بصورت دفترچه، ورقه و… در دسترس است. این نوع کاغذ به صورت رول هایی با عرض های از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی متر و گراماژ متنوع از ۶۰ تا ۲۵۰ گرم تولید می‌شود.
کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی، که مقداری خمیر شیمیایی نیز در آن وجود دارد، تهیه می شود. این نوع کاغذ برای چاپ روزنامه و مواد چاپی شبیه به کاغذ روزنامه استفاده می شود؛ مانند بعضی از ژورنال های خانگی.
کاغذ روزنامه به شکل پرداخت نشده تولید می شود و به همین دلیل خاصیت جذب مرکب در آن زیاد است. اما به دلیل استفاده از خمیرمکانیکی در حجم بالا با قرار گرفتن در مقابل نور و تابش خورشید به سرعت تغییر رنگ می دهد. کاغذ روزنامه از ارزان ترین نوع کاغذ چاپ است که به صورت رول یا ورق عرضه می شود و برای چاپ با روش لترپرس و افست بدون خشک کن آماده شده و گرماژ آن معمولاً بین ۴۵ تا ۵۰ گرم در هر متر مربع است.

کاغذ مکانیکی (Mechanical Printing)
نوع مرغوب تری از کاغذ روزنامه است که درصد خمیر شیمیایی آن نسبت به نوع اول بیشتر است. درصد خمیر شیمیایی بر اساس کیفیت مورد نیاز، کم یا زیاد می شود. در کاغذهای روزنامه با کیفیت خوب از درصد ناچیزی خمیر مکانیکی استفاده می شود که ظاهر آن پس از تولید به صورتی است که تقریبا شبیه به کاغذ با خمیر شیمیایی (Woodfree) به نظر می رسد.
مواد پرداخت کننده موجود در خمیر این کاغذ به میزان معمول است و از کاغذ آن برای چاپ تولیدات ارزان قیمت و کارهای شبیه به آن استفاده می شود. این نوع کاغذ را می توان با پرداخت بهتر نیز تهیه نمود که در آن صورت به عنوان کاغذ تحریر ارزان قیمت نیز مصرف می شود. وجود خمیر مکانیکی باعث تغییر رنگ این کاغذ شده و کارهای رنگی چاپ شده با آن اغلب از ظاهری غیر یکنواخت برخوردار است که به دلیل ضعف کاغذ در جذب یکنواخت مرکب و نامرغوب بودن مواد مخلوط شده در خمیر است. این نوع کاغذ به صورت رول و ورق عرضه می شود.

کاغذ مکانیکی با سطح بسیار صاف (سوپر کلندر) Mechanical Sc printing
خمیر این کاغذ از مواد معدنی بیشتری برخوردار بوده و شفافیت آن نیز به دلیل پرداخت شدن سطح آن با نوردهای سوپر کلندر (Super calender) زیاد است. کاغذ چاپ مکانیکی SC به شکل گسترده ای در چاپ با ماشین های روتوگراور و برای کارهای چاپی مثل مجله ها با تیراژ بالا، چاپ کاتالوگ و ضمائم رنگی مجله ها مصرف دارد. گراماژ این کاغذ بین ۵۴ تا ۸۰ گرم در متر مربع متغییر است. با پرداخت و آهارزنی می‌توان کاغذهای مشابه با چاپ افست تهیه نمود که بیشتر برای چاپ کتاب های ارزان قیمت مصرف می شوند.

کاغذ شیمیایی (Wood free Printing)
کاغذ چاپ با خمیر شیمیایی یا (Wood free) بدون خمیر مکانیکی است و از خمیر چوب شیمیایی ساخته شده که کاغذ تولیدی آن از رنگ و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و برای تولید انواع کارهای چاپی و مجله ها استفاده می شود. این نوع کاغذ از کاغذ مکانیکی مقاوم تر است. این کاغذ که با ماشین پرداخت شده و به صورت رول یا ورق عرضه می شود، به عنوان کاغذ چاپ افست شناخته شده است. از کاغذ شیمیایی برای چاپ و تولید انواع محصولات با کیفیت بالا، مثل چاپ بروشور و چاپ کتاب و انواع کارهای چاپی تجاری استفاده می شود. این کاغذ با وزن ۶۰ تا ۱۳۵ گرم در هر متر مربع ساخته می شود.

کاغذ انجیلی (Bible Paper)
کاغذ بسیار نازک، سفیدرنگ و دارای خاصیت پشت پوشانی است که برای چاپ کتاب هایی که از حجم زیادی از مطالب تایپ شده و تعداد صفحات زیاد برخوردار هستند، مانند (کتاب مقدس انجیل) استفاده می شود. به همین دلیل آن را کاغذ انجیلی می نامند. کاغذ انجیلی برای نوشتن مناسب نیست و در خمیر آن از مقدار زیادی مواد معدنی استفاده می شود، که به این ترتیب چاپ هافتون (ترامه) را به راحتی و با کیفیت خوب امکان پذیر می کند. اغلب کاغذهای انجیلی از خمیر شیمیایی ساخته می شوند، اما انواع بسیار مرغوب ، آن با مواد پنبه و کتان تولید می شوند.

کاغذ شیمیایی آنتیک (حجیم) Woodfree Antique wove
واژه آنتیک در ابتدا برای توصیف کاغذهایی که با ماشین ساخته می شوند ولی شبیه به کاغذهای دست ساز بودند، استفاده می شد، اما امروزه به هر نوع کاغذ با حجم خوب یعنی( زیر دست خوب ) و سطح زبر و خشن آنتیک گفته می شود. کاغذ آنتیک از حجم بیشتری برخوردار بوده و برای کتاب های نازک مناسب تر است، زیرا استفاده از آن در چاپ کتاب، در مقایسه با کاغذهای MF و SC و با گراماژ مشابه ، باعث تولید کتاب های ضخیم تری می شود.

کاغذ آنتیک فشرده Antique wove
این نوع کاغذ نسبت به کاغذ آنتیک شیمیایی از سطح چاپ دهی بهتری برخوردار است، چون الياف آن با استفاده از دندی رول (dandy roll) فشرده شده و بافت آن از فشردگی خوبی برخوردار است، اما هیچ یک از دو نوع ذکر شده برای چاپ ترامه مناسب نیستند و به دلیل خشن بودن سطح شان فقط برای چاپ کتاب مناسب هستند. گراماژ این کاغذ بین ۷۰ تا ۹۰ گرم است.

کاغذ کارتریج Cartridge
کاغذ کارتریج از نظر ظاهر شبیه کاغذ آنتیک فشرده است، که از انواع آن برای چاپ و رسم استفاده می شود. کاغذ نسبتا سختی است که از خمیر چوب با الیاف کوتاه ساخته می شود و گراماژ آن بین ۶۰ تا ۱۷۰ گرم و بالاتر است. پرداخت سطح کاغذ کارتریج بستگی به نوع مصرف دارد که به همین منظور به صورت خشن، نیمه خشن، بدون پرداخت و یا با پرداخت تولید می شود.

کاغذ افست Offset printings
کاغذ چاپ افست به طور مشخص برای چاپ لیتوگرافی ساخته شده و معمولا کمی سفیدتر از کاغذ کارتریج با ته رنگ کرمی است. عملیات پرداخت و پوشش کاغذ افست از نوع مرغوب است که معمولا بدون پرز تهیه می شود و به دلیل همین ویژگی برای چاپ افست مناسب بوده و به این اسم نامیده می شود، بهترین نوع کاغذهای افست را در ماشین کاغذ سازی مجهز به دو توری آبکش، تولید می کنند.

کاغذ پوستر (یک رو گلیز ) MG poster
کاغذ پوستر MG دارای سطح صاف و براق در یک رو و سطح زبر و خشن در طرف دیگر است، سطح این نوع کاغذ در کارخانه براق می شود و به همین دلیل به آن MG یا (Machine Glazed) گفته می شود. انواع مختلفی از کاغذهای MG یا گلیز در بازار وجوددارد که برای مصارف بسته بندی و دیگر موارد تزیینی از آن استفاده می شود. اما معروف ترین نوع آن که برای چاپ مصرف می شود، در جهان به نام كاغذ پوستر شهرت دارد، که سطح براق آن را چاپ کرده و از طرف زبر و خشن آن به منظور چسباندن پوستر بر روی تابلو استفاده می کنند.
کاغذ گلیز MG با ماشین های مخصوص ساخته می شود و پرداخت سطح آن بسیار قوی بوده و در مقابل نفوذ و جذب چسب مقاوم است. انواع مختلفی از این کاغذ در رنگ های مختلف و با کیفیت متفاوت از خمیر مکانیکی و خمیر شیمیایی ساخته می شود. گراماژ این کاغذ از ۷۰ تا ۱۷۰ گرمی متغیر است.

کاغذ با جلای قوی (Cast Coated Paper)
این نوع کاغذ صاف و یکنواخت و بسیار براق است، این نوع اندود (Cast) روشی است که برای ساخت کاغذهای صاف و براق به کار می رود و فقط یک طرف آنها در هر نوبت اندود می شود. این نوع کاغذ با روش معمولی – که معمولا از تیغه مجهز به باد برای پوشش دادن آن استفاده می کنند – اندود می شود. مواد پوشش دهنده آن با فرمول مخصوص تهیه می شود که امکان دستیابی به پوشش سنگین را فراهم می کند و پرداخت آن نیز از ویژگی های خاصی برخوردار است. در این روش کاغذ مرطوب را در تماس با یک سیلندر بزرگ و گرم قرار می دهند و در حالی که کاغذ به دور سیلندر پیچیده می شود، با گرمای سیلندر خشک شده و سطح آن با کیفیت خوب پوشش می شود. سیلندر خشک کن از جنس استیل و با روکش کروم ساخته شده است. این نوع کاغذ را می توان از یک و یا هر دو طرف پولیش کرد، گراماژ آن بین ۷۰ تا ۱۳۵ گرم در هر متر مربع است.

کاغذ با خطوط مشخص (Wove and Laid Paper)
این نوع کاغذ با استفاده از سیلندر دندی رول (Dandy Roll) به صورت ساده و یا با خطوط مشخص تولید می شود که به راحتی قابل تشخیص است.
کاغذ ساده معمولاً از بافت یک نواختی برخوردار است که با قرار دادن آن در مقابل نور مشخص می شود. کاغذ خط دار با مشاهدۀ یک سری خطوط مشخص می شود.
هر دو نوع کاغذ را می توان با آب نقش به شکل طرح یا نوشته در سطح آن تهیه نمود. کیفیت هر دو کاغذ به هیچ وجه بستگی به صاف بودن و یا خط دار بودن آن ندارد. بلکه تنها پوشش روی دندۀ رول است که انواع آن را از یکدیگر متمایز می کند.

کاغذ لعاب دار (Enamel Paper)
این کاغذ تنها از یک طرف پوشش شده است و کیفیت آن بسیار بالاست. نوع ارزان تر آن برای پوشش جعبه های مقوایی و انواع مرغوب تر را برای چاپ اتیکت مصرف می کنند. این کاغذ در رنگ های مختلف تولید می شود.

کاغذ دفاتر حسابداری (Ledger or Account Paper)
این کاغذ از انواع کاغذ تحریر است که در ساخت دفاتر حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ معمولاً به رنگ آبی روشن است و با آب نقش و بدون پوشش گلاسه تهیه می شود. گرماژ این نوع کاغذ بین ۸۵ تا ۱۲۰ گرم در هر متر مربع است.

کاغذ جلد (Cover Paper)
معمولاً این کاغذها از نوع ضخیم و با قابلیت تاشدن تهیه می شود. کاغذ جلد به شکل ساده و یا با سطح برجسته تهیه می شود و به نام شمیز معروف است.

کاغذ سربرگ و چندنسخه ای (Bank and Bonds)
از این نوع کاغذ برای مصارف کارهای تایپی استفاده می شود که نیاز به کاغذ مات دارد. اما به عنوان کاغذ تحریر نیز مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصارف اداری مناسب است. انواع مرغوب این کاغذ را هنوز هم با استفاده از مقداری پارچه در خمیر آن تولید می کنند و در پرداخت نهایی آن آب نقش نیز زده می شود، اما انواع معمولی آن از خمیر چوب تهیه می شود که ارزان تر است. این کاغذ در رنگ های مختلف و سفید عرضه می شود و معمولاً به عنوان کاغذ کرم رنگ ساده شهرت دارد. کاغذهای بسیار نازک نیز با وزن ۳۰ گرم در مترمربع که در بعضی موارد، کاغذ پستی یا چند نسخه ای نامیده می شوند، در مواردی که نیاز به چند نسخه از کار تایپ شده وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ فتوکپی (Duplicators)
این نوع کاغذ به منظور استفاده در دستگاه های فتوکپی ساخته می شود. کاغذ فتوکپی به رنگ سفید و یا در رنگ های دیگر ساخته می شود که به شکل ساده و یا با خطوط موازی با آب نقش تهیه می شود و به صورت ۷۰ یا ۸۰ گرمی تولید می شود.

کاغذ افست (Offset Printings)
کاغذ چاپ افست به طور مشخص برای چاپ لیتوگرافی ساخته شده و معمولاً کمی سفیدتر از کاغذ کارتریج با ته رنگ کرم است. عملیات پرداخت و پوشش کاغذ افست از نوع مرغوب است که معمولاً بدون پرز تهیه می شود. بهترین نوع کاغذ افست را در ماشین کاغذسازی مجهز به دو توری آبکش، تولید می کنند.

کاغذ کرومو (Chromo Paper)
این کاغذ با پوشش بسیار زیاد که معمولاً تنها در یک طرف آن انجام می شود ساخته شده و ضخامت روی پوشش آن از کاغذ گلاسه بیشتر است. مهم ترین مورد مصرف آن در چاپ اتیکت و برچسب است.

کاغذ خودکپی یا کاربن لس (Carbonless)
کاغذ خودکپی در انواع سفید و رنگی تهیه می شود، که با پوشش مخصوصی می توانند نقش هایی به رنگ سیاه و آبی را در زمان وارد شدن فشار بر روی آنها به کاغذ زیری منتقل کنند. کاغذ خودکپی به صورت ورق یا رول عرضه می شود.
کاغذ کاربن لس به نوعی همان کار کاغذ کاربن دار را انجام میدهد با این تفاوت که عملا هیچ نوع کاربنی را مشاهده نمیکنید و هرگز دستانتان را سیاه و کثیف و سطل زباله تان را بیهوده پر نمیکند بدینوسیله در مصرف کاغذهایی که صرف تولید کاربن میگردند صرفه جویی بزرگی صورت میگیرد که نتیجه آن قطع کمتر درختان میباشد.

کاغذ کاربن لس چگونه کار می‌کند؟
این صفحات در اصل به کپسولهای میکروسکپی آغشته شده اند که ترکیب آنها موجب ایجاد رنگ و انعکاس رنگ بر روی صفحه زیرین میگردد. طرز کار این نوع کاغذها بدین صورت است که وقتی هر نوع فشار مکانیکی مثل فشار تاشی بر اثر نوشتن یا تایپ کردن بر روی این کاغذها وارد میشود کپسولهای رنگی قسمت صفحه رو ، که قسمت زیرین آن دارای یک لایه روکش از کپسولهای رنگی مذکور میباشد آزاد شده و با کپسولهای صفحه زیر که قسمت روی آن آغشته شده است ترکیب شده و یکی از آنان دیگری را تقویت کرده و رنگ مشکی یا آبی را (با توجه به نوع کپسولها) منعکس مینمایند و کاغذ به این رنگ آغشته میگردد صفحات میانی کاغذهای بیش از ۲ نسخه هم روی آنها و هم پشت آنها به این کپسولها آغشته میگردد و به علت ۲ بار آغشته شدن است که گرماژ یا وزن کاغذهای میانی سبکتر از کاغذهای اول و آخر میباشد . هر سطح این کاغذها پوشیده شده از میلیونها کپسول میکروسکپی میباشد که کاملا خشک شده است . در اصل محلولی از کپسولهای رنگی بی رنگ (در ظاهر) و روغن مخصوص میباشد که تماما بوسیله کپسولهای پلاستیک مانندی پوشیده شده اند که در اثر فشار شکسته میشوند نسخه های کپی کاغذهای کاربن لس جهت افزایش کاربرد در تفکیک اسناد تولید و افزایش سرعت گردش امور اداری در رنگ بندی های متفاوت عرضه میگردند.

آب نقش کاغذ ( کاغذ واترمارک ) Water Mark
در کاغذهایی که با ماشین ساخته می شوند، آب نقش کاغذ را با وارد آوردن فشار به سطح کاغذ در حال عبور از روی توری سیمی – که طرح موردنظر بر روی آن قرار گرفته است – ایجاد می کنند. نقش طراحی شده بر روی سیلندر دندی رول (Dandy roll) در فواصل معین و به صورت تکراری بر روی سطح کاغذ منعکس می شود.
آب نقش ممکن است به صورتی طراحی شده باشد که در قسمت های مشخصی از کاغذ ظاهر شود، مثلا در کاغذ A4 به صورت عمودی قرار گیرد و یا این که به شکل عرضی و در فواصل معین و با تعداد زیاد ولی به صورت منظم ظاهر شود. معمولا نقش کاغذ را در کاغذهای تحریر با کیفیت خوب و کاغذهای کپی و اسکناس و دیگر مواردی که نیاز به نوعی ایمنی کاغذ باشد ایجاد می کنند، که به این وسیله از تقلب در کار چاپی جلوگیری شود.
از آب نقش کاغذ برای شناسایی کاغذ ساخته شده به وسیله کارخانه های مختلف نیز استفاده می شود. کارخانه های کاغذسازی از آب نقش های مختلف در تولیدات خود استفاده می کنند، که معمولا به عنوان شناسایی کاغذ با کیفیت خوب قلمداد می شود. در بعضی از موارد نیز بر اساس نیاز مشتری از آب نقش خاصی در تولید کاغذ استفاده می شود. به عنوان مثال آرم مخصوص و یا نشانه یک شرکت را می توان در کاغذهای تحریر آن ایجاد نمود.

کاغذ چسب (Gummed Paper)
این کاغذ با چسب هایی که در اثر آب فعال می شوند، اندود شده است و در انواع مختلفی عرضه می شود که شامل کاغذهای ام اف (MF) ، کاغذ گلاسه، کاغذ کرومو و کاغذ رنگی است. این کاغذ به شکل ورق یا رول عرضه می شود.

 

 محمد فیض آبادی فراهانی

کاغذ قائم تبریز کفیلیمشاهده نوشته ها

خاندان کفیلی با سابقه 30 ساله در صنعت چاپ و تامین ملزومات آن در تبریز فعالیت می نمایند. فروشگاه کاغذ قائم ( کفیلی ) یکی از معتبرترین تامین کنندگان کاغذ در شمالغرب کشور است. این فروشگاه با پخش کاغذهای بسته بندی شده و کاغذهای مخصوص پرینترهای اداری و خانگی و همچنین ملزومات چاپی نیاز مشتریان خود را تامین می نماید. برای تسهیل در عرضه این محصولات “فروشگاه اینترنتی کاغذ و ملزومات چاپ” (KAGIZ.ir) بصورت آنلاین و غیرحضوری آماده عرضه محصولات خواهد بود. تبریز خیابان تربیت غربی نبش کوچه پستخانه قدیم پلاک43 تلفن 04135566217 – 04135566218 (پاسخگویی همه روزه از ساعت 8صبح الی 18عصر به جز روزهای تعطیل)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *