مقوای ایندربرد چیست و چه کاربردی در صنعت بسته بندی دارد؟

مقوای-ایندربرد

مقوای-ایندربرد


مقوای سفید ایندربرد

مقواها همواره در حوزه‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی مورد توجه مصرف‌کنندگان بوده‌اند. همین امر سبب شده تا امروزه شاهد تنوع بالایی از انوع مقواها در بازار باشیم.
از جمله پرکاربردترین این موارد با نام مقوای ایندربرد، در بازار شناخته می‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این مقوا، از آنها در بسته‌بندی محصولات بهداشتی و تولید بسته‌بندی‌های مواد غذایی استفاده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مقوای ایندربرد و ویژگی‌های آن شما را به همراهی ما تا انتها این نوشته دعوت می‌کنیم.

مقوای ایندربرد چیست؟

ایندربرد، نوع خاصی از مقوا است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از افراد را در صنعت بسته‌بندی و به خصوص بسته‌بندی محصولات غذایی و بهداشتی را به خود جلب کرده است. دو طرف سطح مقوای ایندربرد با پالپ پوشانده می‌شود.

در نتیجه استفاده از پالپ سفید، این مقوا دارای ظاهری سفید رنگ است؛ به همین دلیل در بین عموم مردم با نام مقوای بهداشتی نیز شناخته می‌شود. آنچه که در تولید مقوای ایندربرد اهمیت دارد ضخامت لایه پالپ در دو سویه آن است. به این معنا که هر چه ضخامت این لایه‌ها بیشتر باشد مقوا از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. البته گاهی اوقات می‌توان شاهد مقوای ایندربرد با یک رویه سفید و یک رویه طوسی بود. این مقواها معمولا قیمت پایینتری دارند و برای بسته‌بندی محصولات بهداشتی و خوراکی که مستقیما در تماس با بسته‌بندی نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد استفاده مقوای ایندربرد

همان طور که گفته شد اصلی‌ترین کاربرد مقوای ایندربرد در بسته‌بندی محصولات خوراکی و بهداشتی است. از مقواهای بهداشتی ( ایندربرد) می توان برای تولید جعبه ماسک، داروها و جعبه‌های غذایی و… استفاده کرد. مقوای بهداشتی ایندربرد، دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت کشور برای استفاده در محصولات بهداشتی و دارویی است.

جعبه ماسک

در تولید جعبه‌های بسته‌بندی برای محصولات بهداشتی می‌توان از مقوا با گرماژ مختلف استفاده کرد. از مقوای ایندبرد در تولید جعبه ماسک با گرماژ متفاوت  استفاده شده است. در تولید این جعبه ماسکها از مقواهای ۲۳۰ گرم و ۲۵۰ گرم ایندربرد در دو سایز ۱۰۰ تایی و ۵۰۰ تایی استفاده شده است.
استفاده از مقوای بهداشتی ایوری باعث شده تا خریداران به راحتی بتوانند آن را خریداری و مورد استفاده قرار دهند. البته کاربرد مقوای ایندربرد تنها محدود به محصولات بهداشتی نبوده و در صورت استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید آن در ساخت جعبه‌های کفش، دستمال کاغذی، جعبه شیرینی، جعبه کبریت و غیره نیز استفاده می‌شود. استفاده از این مقواها در سرتاسر دنیا رایج بوده و از جمله معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده خارجی می‌توان هانسول (hansol)، اژدها (shinpoong)، ببری (seha)، اسبی  (White horse) را نام برد.

ویژگی‌های مقوای بهداشتی ایندربرد

اصلی‌ترین ویژگی مقوای ایندربرد ظاهر سفید رنگ آن است. به همین دلیل با نام مقوای بهداشتی نیز شناخته می‌شود. از طرفی دیگر این مقوا دارای بافتی محکم بوده و از قیمت مناسبی نسبت به کیفیت بالای خود برخوردار است. همین موضوع سبب شده تا بتوان از آن در صنعت بسته‌بندی استفاده کرد. به طوری که به یکی از بایدها در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، پزشکی و آرایشی بهداشتی تبدیل شده است. از دیگر ویژگی‌های مهم مقوای ایندربرد سختی بالای آن است.
سختی این مقوا باید در حدی باشد تا مراحل چاپ متناسب با بسته‌بندی محصول درون آن بدون مشکل انجام شود. استحکام و سختی این مقوا باید طوری باشد تا بدون تغییر فرم بسته بتوان محصولات مورد نظر را درون بسته‌ها قرار داد. در جدول زیر جزئیات مربوط به ویژگی مقوای ایندربرد را آورده‌ایم:

ابعاد مقوای ایندربرد۱۰۰ × ۷۰، ۹۰ × ۷۰، ۸۰ × ۷۰، ۱۲۰ × ۷۰، ۸۵ × ۷۰، ۱۰۰ × ۶۰ سانتی متر
رنگ مقوای ایندربردسفید با قابلیت انعکاس نور سفید و آبی
گرماژ مقوای ایندربردمطابق با استاندارد ISO536 (۴۰۰، ۳۵۰، ۳۰۰، ۲۸۰، ۲۵۰، ۲۳۰، ۱۸۰ گرم)
سختی مقوای ایندربردبدون تغییر فرم و به اصطلاح پف کردن با پر کردن درون آن
رول‌های مقوای ایندربرد۱۴۰، ۱۲۰، ۱۱۰، ۱۰۰، ۹۰، ۸۰، ۷۰ متری

مزایا استفاده از مقوای آیوری

قطعا آنچه سبب شده تا مقوای ایندربرد (آیوری) فروش بالایی در بازار داشته باشد مزایای قابل توجه آن است. به طوری که در بسیاری از موارد به کارگیری مقواهای معمولی دیگر ترجیح داده می‌شود. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این مقوا عبارتند از:

  • قیمت مناسب در مقایسه با کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد آن
  • مقاومت و سختی بالا که از دفرمه شدن آن حین قرار گرفتن مواد درون آن جلوگیری می‌کند.
  • امکان چاپ با کیفیت بالا و طراحی بر روی آن
  • امکان طراحی و تولید مقوای ایندربرد در ضخامت‌های مختلف با توجه به نیاز مشتری

مقوای ایندربرد چه تفاوتی با مقواهای معمولی دارد؟

از جمله رایج‌ترین انواع مقواهای موجود در بازار مقوای پشت طوسی است. به همین دلیل برای خریداران این سوال مطرح می‌شود که مقوای ایندربرد چه تفاوتی با مقواهای معمولی و به خصوص مقوای پشت طوسی دارد. برای اینکه بتوان بهترین انتخاب را متناسب با نیاز خود انجام داد باید با این تفاوت‌ها آشنا شد. مهم‌ترین تفاوت بین این دو مورد استفاده از لایه پالپ در دو طرف مقوای ایندربرد است. به این صورت که هر دو طرف آن سفید رنگ است.

مقوای ایندربرد

اما در مقوای پشت طوسی همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد تنها یک سمت آن سفید بوده و مناسب برای استفاده در تولید جعبه‌های بسته‌بندی است که محصول از شرایط بهداشتی خاصی برخوردار نیست. به عنوان مثال از لحاظ بهداشتی اجازه قرار دادن دارو به طور مستقیم درون جعبه های ساخته شده از مقوای پشت طوسی نیست. در حالی که مقوای ایندربرد دقیقا با این هدف مورد استفاده قرار گرفته و دارای مجوز از سازمان بهداشت کشور است.

 

طراحی و چاپ بر روی مقوای بهداشتی

یکی از مراحل مهم در بسته‌بندی هر محصولی طراحی و چاپ یک سری نوشته‌ها و تصاویر مرتبط با کالای درون جعبه بر روی آن است. از آنجایی که این مقوای سفید رنگ کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته‌بندی دارد پس پرداختن به بحث چاپ بر روی آن نیز امری بسیار مهم است.

همان طور که گفته شد این مقوا از دو سطح سفید رنگ تشکیل شده است. یکی از این سطوح دارای حالتی براق بوده و سطح دیگر آن حالت مات دارد. چاپ مقوای ایندربرد بر روی سوی براق مقوا انجام می‌شود.

برای انجام چاپ بر روی این مقوا معمولا از تکنیک چاپ افست استفاده می‌شود که طرح‌های چاپ شده بسیار واضح و باکیفیت خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی مقوای ایندربرد و حوزه‌های مصرفی آن بپردازیم.

طبق جدول بخش ویژگی‌های مقوای ایندربرد می‌توان متوجه شد که این مقوا دارای انواع مختلفی بوده و در بازار متناسب با نیاز مشتریان به فروش می‌رسد. بنابراین قیمت مقوای ایندربرد با توجه به نوع محصولی که قصد خرید آن را دارید متفاوت خواهد بود.
هر چه کیفیت تولید مقوای ایندربرد بالا بوده و از ضخامت و ابعاد بالایی برخوردار باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کاغذ قائم تبریز کفیلیمشاهده نوشته ها

خاندان کفیلی با سابقه 30 ساله در صنعت چاپ و تامین ملزومات آن در تبریز فعالیت می نمایند. فروشگاه کاغذ قائم ( کفیلی ) یکی از معتبرترین تامین کنندگان کاغذ در شمالغرب کشور است. این فروشگاه با پخش کاغذهای بسته بندی شده و کاغذهای مخصوص پرینترهای اداری و خانگی و همچنین ملزومات چاپی نیاز مشتریان خود را تامین می نماید. برای تسهیل در عرضه این محصولات “فروشگاه اینترنتی کاغذ و ملزومات چاپ” (KAGIZ.ir) بصورت آنلاین و غیرحضوری آماده عرضه محصولات خواهد بود. تبریز خیابان تربیت غربی نبش کوچه پستخانه قدیم پلاک43 تلفن 04135566217 – 04135566218 (پاسخگویی همه روزه از ساعت 8صبح الی 18عصر به جز روزهای تعطیل)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *