پرداخت اینترنتی چیست؟

پرداخت اینترنتی به پرداختن پول از طریق اینترنت، در قبال دریافت کالا یا خدمات اطلاق می شود به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق اینترنت انجام شود. در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می تواند از اینترنت خرید کند و پول آن را همان موقع پرداخت نماید.

 فرآیند پرداخت اینترنتی
مدیران سایت های اینترنتی با بانک ها قراردادی می بندند و به این ترتیب پول با همکاری بانک از طریق اینترنت از حساب مشتری به حساب مدیر سایت واریز می شود.

در حال حاضر بانکهای ملت، سامان، پارسیان، ملی، اقتصاد نوین و پاسارگاد این امکان را فراهم آورده اند که افراد بتوانند با استفاده از کارت های بانکی تحت شتاب، خرید اینترنتی انجام دهند. یعنی این بانک ها به عنوان دروازۀ پرداخت یا درگاه پرداخت یا در اصطلاح Gateway عمل می کنند.

این به این معنی نیست که فقط کارت های همین ۵ بانک قابلیت خرید اینترنتی را دارد، بلکه به این معناست که این بانکها امکاناتی را فراهم کرده اند که بتوان با کارت سایر بانک ها نیز خرید اینترنتی کرد و این امکانات خود را در اختیار فروشگاههای اینترنتی قرار داده اند.
به این ترتیب شما پس از اطمینان از کالا یا سرویس سایت مورد نظر خود می توانید پول آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

 با چه کارت هایی می توان خرید اینترنتی کرد؟

در حال حاضر این امکان از طریق کارت تمامی بانک های عضو شتاب امکان پذیر است.

 پارامترهای لازم برای خرید اینترنتی

در هنگام خرید اینترنتی ۴ پارامتر کارت بانکی از شما پرسیده می شود که در تصویر زیر ملاحظه می کنید.

راهنمای پرداخت اینترنتی


در ادامه به بررسی تک تک این پارامترها می پردازیم:


۱- شماره ۱۶ رقمی درج شده بر روی کارت

این شماره در کارت همه بانک ها، بر روی کارت درج شده است. این شماره متشکل از چهار عدد چهاررقمی است که مجموعه ۱۶ رقم می باشد.

۲- رمز خرید اینترنتی یا رمز دوم

رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک می کنید، نیز متفاوت است.

در اکثر بانک ها زمانی که کارت خود را تحویل می گیرید، رمز خرید اینترنتی ندارید. برای فعال کردن رمز خرید اینترنتی به ترتیب زیر عمل نمائید:

شماره رمز اینترنتی کارت، با شماره رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاه های خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. در زیر روش کار برای اخذ رمز دوم توضیح داده شده است، شمامی توانید با مراجعه به هر یک از پایانه های خودپرداز بانک (ATM) خود به روش ذیل اقدام نموده و رمز اینترنتی کارت خود را دریافت نمایید .

پس از ورود کارت خود در پایانه های خودپرداز بانک و وارد نمودن رمز کارت نسبت به انتخاب گزینه ” تغییر رمز ” اقدام فرمائید .
گزینه ” تغییر رمز اینترنتی ” را انتخاب نمایید .
رمزاینترنتی موردنظر خود را حداقل در ۶ رقم وارد و مجدداً طبق فرمان سیستم ، رمز را تکرار نمایید.
پس از انجام موفقیت آمیز عملیات ، رمز اینترنتی شما فعال میشود.

راهنمای استفاده از رمز پویا

  • رمز پویا، رمز یکبار مصرفی است که به جای رمز دوم کارت استفاده میشود.
  • مرحله اول– براساس دستورالعمل بانک صادرکننده کارت خود، نسبت به فعالسازی رمز پویا اقدام نمایید.
  • مرحله دوم– رمز پویا را بر اساس روش اعلامی از طرف بانک صادرکننده کارت، به یکی از روشهای زیر دریافت کنید.
  • ۱- دریافت از طریق برنامه کاربردی بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک
  • ۲- دریافت از طریق کد USSD بانک صادرکننده کارت شما
  • ۳- دریافت از طریق زدن دکمه ی “دریافت رمز پویا” در درگاه پرداخت اینترنتی
  • مرحله سوم– پس از دریافت رمز به یکی از روشهای فوق، رمز پویای دریافت شده را در محل تعیین شده برای “رمز دوم” وارد نمایید و سپس مابقی اطلاعات را تکمیل نمایید.

۳- کد CVV2

کد CVV2 به صورت یک عدد ۳رقمی (و به ندرت ۴رقمی) مانند شمارۀ ۱۶رقمی حک شده روی کارت، بر روی اکثر کارت ها حک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و… به صورت یک عدد ۳رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملی ۴ رقمی است و عکس آن را در زیر مشاهده می نمایید.

در برخی کارت های بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بعد از ۱۶رقم شماره کارت حک شده است.

۴- تاریخ انقضاء

تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد ۱۲ به جای ماه و از ۹۹ به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.

مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی

سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانک های عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات ممکن است مسائلی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد.
مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود.
معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسر شود، ولی به حساب فروشنده واریز نشود. اما نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حساب های حد واسط بانک است.
نهایتاً خود بانک می باید مغایرت ها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا ۴۸ ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی سایت فروشنده و یا بانک عامل پرداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.